مجله گردشگری "سفری دیگر"

راهنمای سفر و گردشگری به مکان های توریستی جهان

مجله گردشگری "سفری دیگر"

راهنمای سفر و گردشگری به مکان های توریستی جهان

اگر شما هم مانند من به مسافرت و گردشگری علاقه مند هستید می توانید مطالب جالب اعم از سفرنامه و راهنمای سفر به کشور های مختلف دنیا و آداب و رسوم و معرفی غذا ها و هتل های معروف دنیا نحوه رزرو هتل و بلیط هواپبما و خیلی چیزهای دیگر را اینجا دنبال نمایید با من یعنی امیر قاسمی همراه باشید

  • ۰
  • ۰

یکی از قدیمی ترین و زیباترین حمام های تاریخی استانبول ، حمام خرم سلطان ایاصوفیه است که در محله فاتح قرار دارد . قدمت این حمام به قرن شانزدهم و زمان سلطان سلیمان ، پادشاه معروف عثمانی بر می گردد . همه چیز از آن جا شروع شد که خرم سلطان ، ملکه امپراتور عثمانی به معمار دربار دستور داد تا حمامی را برای جمعیت مذهبی شهر و در نزدیکی مساجد معروف استانبول بسازند . معمار دربار در آن زمان ، معمار سنان معروف ، خالق بناهای به یادماندنی چون مسجد سلیمانیه ، مسجد مهر و ماه ، مسجد رستم پاشا و … بود .

برای ساخت حمام خرم سلطان جایی میان ایاصوفیه و مسجد آبی را در نظر گرفت و اتفاقا انتخاب این مکان ، بی ارتباط با این دو ساختمان مهم نبود . چرا که بسیاری از مردم شهر برای عبادت و راز و نیاز به سراغ یکی از این دو مراکز مهم شهر ، یعنی ایاصوفیه و مسجد آبی می رفتند در نتیجه وجود حمامی در این محدوده ، دسترسی بسیار مناسبی برای مردم داشت . با وجود آن که زمان ساخت حمام خرم سلطان به اوایل امپراتوری عثمانی بر می گردد و به سبک سنتی این دوره ساخته شده است، اما باز هم می توان ابعاد خلاقانه معماری را در این حمام ترکی به وضوح دید . به طور مثال بخش بانوان و آقایان حمام به طور کاملا متقارن و با زوایایی یکسان ساخته شده ، به گونه ای که تصویر آینه ای یک دیگر می باشند .

حمام خرم سلطان در استانبول

حمام خرم سلطان در استانبول

بازسازی حمام خرم سلطان :

در سال های ۱۹۵۷-۱۹۵۸ بنای قدیمی حمام برای نخستین بار مورد بازسازی قرار گرفت . اما هنوز تا روزهای خوب گذشته فاصله زیادی باقی مانده بود و این بار هم حمام خرم سلطان کاربری دیگری پیدا کرد . ساختمان تاریخی خرم سلطان این بار میزبان فرش و قالیچه های شهر شده بود و با عنوان بازار فرش در میان مردم زمانه شهرت یافت . این اوضاع تا سال ۲۰۰۷ ادامه پیدا کرد ، تا آن که بنا شد با یک سرمایه گذاری قابل توجه ، حمام زیبای خرم سلطان به مانند گذشته بازسازی شده و شکوه گذشته خود را بازیابد و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول شود . در سال ۲۰۰۸ میلادی ، بازسازی حمام خرم سلطان را به دانشکده معماری دانشگاه کوجیلی سپردند که مهارت بسیاری در بازسازی ساختمان های تاریخی داشت . در نهایت ساختمان حمام خرم سلطان ایاصوفیه که برای ۴۵۰ سال در محله مرکزی استانبول روزگار گذراند و خم به ابرو ابرو نیاورد ، در سال ۲۰۱۱ میلادی دوباره درهایش به روی مردم گشایش یافت . البته فراموش نکنید که حمام های ترکی استانبول محدود به این حمام نمیشود اما حمام خرم سلطان یکی از بهترین هاست .

حمام ترکی خرم سلطان استانبول

حمام ترکی خرم سلطان استانبول

در حال حاضر در حمام سنتی خرم سلطان خدمات و بسته های متنوعی از حمام ، ماساژ و برگزاری مراسم های مختلف (مانند جشن عروسی ) وجود دارد . خوب است بدانید که برای انتخاب هر یک از بسته های معرفی شده ، احتیاجی به لوازم خاصی نخواهید داشت و تمام آن چه را که لازم است ، مجموعه حمام سنتی خرم سلطان در بسته ای مخصوص در اختیارتان خواهد گذاشت . این بسته شامل دستکش ، شامپو ، حالت دهنده مو ، لوسیون بدن ، صابون روغن زیتون ۱۰۰ درصد طبیعی ، دمپایی های مخصوص حمام و در نهایتی شربتی خانگی می شود . بعد از حمام و ماساژ میتوانید در رستوران زیبای حمام ، غذاهای خوشمزه ترکی را بچشید . در رستوران مهری حمام خرم سلطان ، غذاهای ترکی و مدیترانه ای سرو می شود و منظره ای به ایاصوفیه دارد . البته سرو انواع سوپ ها ، سالادها ، ساندویچ ، برگر و صبحانه هم صورت میگیرد . ساعات کاری رستوران از ۸ صبح تا ۱ بامداد می باشد . متوسط قیمت غذای این رستوارن برای هر نفر حدود ۶۰ هزار تومان می باشد . در تور استانبول تجربه حمام ترکی را از دست ندهید .

رستوران مهری حمام خرم سلطان

رستوران مهری حمام خرم سلطان

اطلاعات حمام خرم سلطان :

هزینه های حمام: از ۸۵ تا ۱۷۰ یورو (حدود ۳۶۰ هزار تا ۷۵۰ هزار تومان)
هزینه های ماساژ : از ۴۰ تا ۷۵ یورو (حدود ۱۸۰ هزار تا ۳۳۰ هزار تومان)
ساعات کار حمام ۸ صبح تا ۸ شب
آدرس حمام خرم سلطان :  Cankurtaran Mh., Ayasofya Meydanı No:۲, ۳۴۱۲۲ Fatih/Istanbul, Turkey

  • ۹۶/۱۱/۱۰
  • امیر قاسمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی